N

Norwegian – miten kaikki meni niinku omasta mielestä Barcelonassa perjantaina 13. päivä?

Norwegianin lento perjantaina 13. syyskuuta laskeutui Palma de Mallorcan sijaan Barcelonaan. Yhtiö jätti täyden koneellisen matkustajia El-Pratin lentokentälle oman onnensa nojaan hoitamaan itse jatkoyhteytensä. Norwegian väistää vastuun asiakkaidensa hylkäämisestä. Perjantaina yhtiön edustaja jopa valehteli medialle.

Olin mukana paljon puhetta herättäneellä viime perjantain Norwegianin lennolla Helsingistä Palmaan. Koneen kaikki noin pari sataa matkustajaa jätettiin hoitamaan itse jatkoyhteytensä eteenpäin Barcelonan El-Pratin lentokentältä. Syy määränpään vaihtumiseen oli Palma de Mallorcan lentokentän sulkeutuminen reiluksi tunniksi myrskyn vuoksi.

Saimme tiedon laskeutumisesta Palman sijaan Barcelonaan noin tuntia ennen kello 10.30 ollutta laskeutumisaikaa. Kone joutui kiertämään Välimeren yllä jonkin aikaa ennen kuin pääsimme laskeutumaan Barcelonan kentälle. Kello oli silloin yli 11:n.

Ajattelimme heti, että hyvä näin, koska kyse oli ensisijaisesti lentoturvallisuudesta. Tunnin parin viivästys ei vaikuttaisi 10 päivän reissumme suunnitelmiin millään tavoin

Koneessa meille kerrottiin, että matkustajat siirretään terminaaliin busseilla. Neljän hengen seurueemme istui koneen etuosassa, joten siirryimme luonnollisesti ensimmäiseen kulkuneuvoon, joka starttasi melko pian kohti kilometrin päässä olevaa matkustajaterminaalia.

Yllättäen kuski käänsi bussin takaisin kohti lentokentän aivan perimmäisessä nurkassa odottavaa konetta, jota tankattiin parhaillaan. Kello oli 12, kun nousimme koneeseen. Ajat olen tarkastanut ryhmämme kännykkäkuvista.

Barcelonassa Norwegianin kone lastattiin matkustajilla kaksi kertaa. Kuva: Heikki Kähkönen.

Lentokoneen tyhjentämisen syyksi ilmoitettiin henkilökunnan työajat, mutta kone lähtikin paluulennolle Helsinkiin.

Päästyämme paikoillemme ja laitettuamme turvavyöt kiinni, koneen henkilökunta ilmoitti, että tämä lento ei enää jatkukaan. Syyksi ilmoitettiin miehistön lepoajat. Niinpä kapusimme taas alas busseihin, jotka veivät meidät lopulta terminaaliin.

Kello oli siinä vaiheessa yli puolen päivän. Majorca Daily Bulletinverkkolehden mukaan Palman kenttä oli suljettuna vain reilun tunnin. Kello 11.42 lehti uutisoi sivuillaan, että lentoliikenne oli avattu jälleen, mikä oli Norwegianin kipparilla täysin tiedossa.

Silti meidät lempattiin ulos koneesta. Arvelin heti, että konetta tarvitaan Suomessa, ja sen pitää lähteä samantien takaisin. Se piti paikkansa. Sain alkuillasta tuttavaltani viestin Facebookiin, että samainen kone oli laskeutunut myöhässä Helsinkiin ja heidän lentonsa Roomaan viivästyi pari tuntia Espanjan episodin vuoksi.

Tätähän meille ei kerrottu. Sitä ei myöskään Ilta-Sanomien tavoittama lentoyhtiön edustaja Tarja Valde-Brown maininnut haastattelussaan.

Norwegianin kone lensi tyhjänä takaisin Helsinkiin. Kuva: Heikki Kähkönen.

Norwegianin myyntitiskin henkilökunta oli täysin ymmällä tapahtuneesta. He vain jakoivat 15 euron kahvilakuponkeja ja levittelivät käsiään.

Norwegianin tiski sijaitsi Barcelonan kentän kakkosterminaalin tuloaulan puolella. Lentoyhtiön punaisiin asuihin pukeutuneet virkailijat eivät osanneet vastata kysymyksiimme muuta kuin, että ”Palma airport is closed”, mikä ei pitänyt paikkaansa, koska kenttä oli avattu jo tuntia aikaisemmin.

Henkilökunta antoi jokaiselle matkustajalle 15 euron kahvilavoucherin ja A4-kokoisen tulosteen, jossa kehotettiin ottamaan myöhemmin yhteyttä mahdollisten korvausten hakemiseksi. Norwegianin puhelinpalvelu Suomessa oli ruuhkautunut, koska koko kentällä ihmeissään ollut porukka yritti saada tietoja.

Useat ihmiset kävivät kysymässä meiltä, mitä pitäisi tehdä, kun kukaan ei osaa kertoa. Joku Norwegianiin yhteyden saanut matkustaja kertoi, että Suomen puhelinpalvelussa oli ollut tyly vastaus: heillä ei ole mitään tietoa, mitä Espanjan päässä tapahtuu.

Matkalaukut saapuivat hihnalle vasta yli kaksi tuntia koneen saapumisen jälkeen. Kuva: Heikki Kähkönen

Pikkuhiljaa tilanne alkoi valjeta meille. Jäisimme Barcelonaan, ellemme itse varaisi uusia lentoja.

Matkatavarat olivat kuitenkin porttien toisella puolella, mihin ei ollut pääsyä. Ei kun takaisin Norwegianin palvelutiskille jonottamaan ja kysymään neuvoa. Siellä minulle sanottiin, että Palman kenttä on yhä kiinni, mikä siis ei ollut totta, ja että matkalaukut tulisivat aikanaan hihnalle.

Laukut saimme yli kaksi ja puoli tuntia laskeutumisemme jälkeen. Rupesin heti etsimään läppärillä mahdollista lentoa, jolla pääsisimme Palmaan. Kentän infopisteessä kännykkäänsä räpläävä nuori virkailija kertoi, että sinne pääsee joko Ryanairilla ja toisen yhtiön lennolla ykkösterminaalista. Lentoyhtiön nimeä hän ei osannut sanoa.

Ryanair ei kuitenkaan salli Barcelonasta ottaa mukaan matkatavaroita, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jäi Iberian kello 22 iltalento (164 euroa) tai klo 5 aamulento (75 euroa). Jo pelkkä hintaero jätti ainoaksi vaihtoehdoksi, että jäisimme Barcelonaan.

Iberian lento Barcelonasta Palmaan lähti varhain seuraavana aamuna. Kuva: Heikki Kähkönen

Lentokentän surkeiden nettiyhteyksien vuoksi uusien lentojen varaamiseen ja maksamiseen kului tuhottomasti aikaa. Vihdoin klo 15.30 tuli vastaus sähköpostiin, että lentoliput ovat ok.

Booking.comin kautta hotellihuone ja sama ruljanssi uudestaan. Klo 16.15 tuli vahvistus huonevarauksesta. Sitten taksi alle ja menoksi.

Miksi Norwegianin edustajat valehtelivat koko ajan?

Norwegianin ensimmäinen valhe kerrottiin, kun meidät lempattiin toisen kerran ulos koneesta. Syynä lennon keskeytymiselle oli yksinkertaisesti se, että oli halvempaa jättää myrskyn vuoksi force majeure -tilanteessa olleet ihmiset Barcelonaan kuin peruuttaa illan lento Helsingistä Roomaan.

Toista valhetta ”Palman lentokenttä on kiinni, sinne ei voi lentää” toistivat lentokentällä Norwegianin lentokenttätoimiston työntekijät vielä pitkään sen jälkeen, kun kenttä oli avattu liikenteelle. Samaa hokivat Suomesta tavoitetut yhtiön edustajat. Monet matkustajat saivat Palmasta viestejä, että kentältä nousi ja sinne laskeutui koneita.

Kolmannen valheen kertoi Norwegianin viestintävastaava Tarja Valde-Brown Ilta-Sanomille perjantai-iltana. Hänen mukaansa Palman kenttä oli huonon sään takia suljettu useita kertoja päivän aikana. Paikallinen media kuitenkin raportoi vain yhdestä reilun tunnin mittaisesta tauosta, joka sekin oli ohi perjantaina puoleen päivään mennessä.

Kuva: Seija Heinola.

Neljäs valhe pääsi, kun Valde-Brown ilmoitti Ilta-Sanomille kahdeksan aikaan illalla, että ”lennolla olleet matkustajat ovat nyt hotellissa ja teemme kaikkemme, jotta he pääsevät määränpäähänsä mahdollisimman pian”. Ilta-Sanomien mukaan osa ihmisistä oli vielä myöhään illalla kentällä.

Viides valhe koski Norwegianin tiedotusta. Perjantaina klo 13.10 eli tunti terminaaliin saapumisemme jälkeen sain tekstiviestin, jossa pyydettiin ottamaan yhteyttä lentokentällä yhtiön henkilökuntaan.

Toinen tekstari tuli perjantaina klo 19.44. Siinä pyydettiin ottamaan jälleen yhteyttä lentokentällä yhtiön edustajiin majoituksen järjestämiseksi. Lisäinfoa luvattiin lauantaina aamuseitsemältä.

Lauantai-aamuna kello 6.58 saapunut viesti lopulta kertoi, että Norwegianin lento lähtee klo 12.50 eli 25 tuntia saapumisemme jälkeen.

Meillä ei ollut hätää, koska olemme tottuneita matkustajia. Minun kävi perjantain hässäkässä sääliksi Norwegianin henkilökuntaa Barcelonassa, sillä he olivat aivan pihalla, kun eivät saaneet työnantajaltaan mitään infoa.

Iltapäivälehtien juttujen perässä olleissa lukijoiden kommenteissa osaa lentokentälle jääneistä nimitettiin ummikkosuomalaisiksi poroiksi, jotka eivät osaa mihinkään ilman opastusta.

Lentokoneessa oli liikuntavammaisia ja vanhoja ihmisiä, jotka tarvitsevat avustajaa liikkumiseen ja lentokoneessa pärjäämiseen. Heidän leimaamisensa idiooteiksi keskustelupalstoilla ei oikein mahdu minun järkeeni.

Teksti: Heikki Kähkönen
Kuvat: Seija Heinola ja Heikki Kähkönen
Kirjoittaja on Viisi Tähteä -verkkomedian toimituspäällikkö. Hän on Matkailutoimittajien Killan entinen puheenjohtaja ja hallituksen jäsen.